17 ژانویه 2024- US News & World Report، بار دیگر برای هفتمین سال متوالی رژیمMIND  را به عنوان یکی از پنج رژیم غذایی برتر سال 2024 در دسته های مختلف رتبه بندی کرده است. رژیم غذایی MIND ترکیبی از رژیم غذایی مدیترانه ای و رژیم غذایی DASH برای ایجاد یک الگوی غذایی است که به طور خاص بر سلامت مغز تمرکز دارد. همراه با رتبه بندی جدید، یک کتاب جدید کامل با دستور العمل هایی برای تجلیل از معمار این رویکرد تغذیه سالم، ارائه شد.

در کل، رژیم MIND در 10 دسته به عنوان بهترین رژیم طبقه بندی شد:

· بهترین رژیم های غذایی به طور کلی: شماره 3

· بهترین رژیم های غذایی خانواده پسند: شماره 4

· بهترین رژیم های غذایی برای دیابت: شماره 4

· بهترین رژیم های غذایی برای تغذیه سالم: شماره 4

· بهترین رژیم های غذایی سالم برای قلب: شماره 5

· بهترین رژیم های غذایی برای سلامت استخوان و مفاصل: شماره 5

· ساده ترین رژیم های غذایی از نظر رعایت: شماره 6

· بهترین رژیم های غذایی گیاهی: شماره 7

· بهترین رژیم های لاغری: شماره 20

· بهترین رژیم های لاغری سریع: شماره 29

اکنون در هشتمین سال خود، فهرست سالانه «بهترین رژیم‌ها» حقایقی را در مورد 35 برنامه غذایی انتخاب شده ارائه کرد و آنها را در سطوح مختلف، از سلامت قلب تا احتمال کمک به کاهش وزن، رتبه‌بندی نمود. برای ایجاد رتبه‌بندی سالانه، ویراستاران و خبرنگاران اخبار ایالات متحده ماه‌ها را صرف افزودن‌های احتمالی به فهرست رژیم غذایی می‌کنند و سپس مجلات پزشکی، گزارش‌های دولتی و سایر منابع را برای ایجاد پروفایل‌های عمیق استخراج می‌کنند. هر نمایه، نحوه عملکرد رژیم غذایی را توضیح می دهد، و این که آیا ادعاهای آن اثبات شده است یا خیر، همچنین آن را برای خطرات احتمالی سلامتی بررسی می کنند و بررسی می کنند که زندگی با این رژیم غذایی چگونه است.

تاثیر رژیم غذایی بر سلامتی

همانطور که از نام آن پیداست، رژیمMIND ترکیبی از رژیم های مدیترانه ای وDASH (رویکردهای غذایی برای توقف فشار خون) است. هر دو رژیم غذایی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مانند فشار خون بالا، دیابت، حمله قلبی و سکته را کاهش می دهند.

مرحوم مارتا کلر موریس، ScD، اپیدمیولوژیست تغذیه در دانشگاه RUSH، و همکارانش، رژیم غذاییMIND  را بر اساس اطلاعاتی که از سالها تحقیق در مورد اینکه کدام غذاها و مواد مغذی تأثیرات خوب و بد بر عملکرد مغز دارند، ایجاد کردند.

جنیفر ونترل، متخصص تغذیه و استادیار دپارتمان پزشکی پیشگیرانه درRUSH ، گفت: «سهولت در پیروی از رژیم غذایی MIND ریشه در سادگی آن دارد. ردیابی و شمارش کالری ها، درشت مغذی ها و هر لقمه از غذای مصرف شده، می تواند انگیزه ی فرد را برای پایبندی و رعایت رژیم کاهش دهد. رژیمMIND ، فقط 15 غذای کلیدی مرتبط با پیری آهسته‌تر مغز را ردیابی می‌کند و به افراد کمک می‌کند به جای احساس گناه برای زیاده‌روی‌های گاه‌به‌گاه، از دریافت غذاهای مناسب احساس خوبی داشته باشند.

ونترل گفت: «توصیه این است که 50 درصد از بشقاب خود را به سبزیجات برگ‌دار و سایر سبزیجات رنگارنگ در بیشتر وعده‌های غذایی اختصاص دهید، در کنار آن 25% از بشقاب خود را به پروتئین بدون چربی مانند مرغ یا ماهی و 25 درصد دیگر را به غلات کامل یا لوبیا و برخی چربی‌های سالم، اختصاص دهید ». اگر بیشتر روزها این کار را انجام دهید، جایی برای مصرف شیرینی های گاه به گاه، و گوشت قرمز وجود دارد.

رژیمMIND دارای 15 جزء رژیمی شامل 10 "گروه غذایی سالم برای مغز" و پنج گروه ناسالم مانند گوشت قرمز، کره و مارگارین چوب، پنیر، شیرینی ها و کوکی ها و غذاهای سرخ شده است.

برای رعایت و بهره مندی از رژیم غذایی MIND، فرد باید موارد زیر را بخورد:

· سه وعده (هر کدام نصف فنجان) غلات کامل بخورید.

· دو وعده روغن زیتون بکر (1 قاشق غذاخوری در هر وعده) مصرف کنید.

· هر روز یک وعده سبزیجات برگ سبز و یک نوع سبزی دیگر مصرف کنید.

· بیشتر روزها از آجیل (28.4 گرم) و انواع توت ها (نصف فنجان) به عنوان میان وعده استفاده کنید.

· حبوبات را یک روز در میان میل کنید ( نصف پیمانه).

· هفته ای دو بار مرغ و هفته ای یک بار یا بیشتر ماهی (غیر سرخ شده) بخورید.

همچنین فرد باید مصرف غذاهای ناسالم تعیین شده را به شرح زیر محدود کند:

· کره را بیش از 1 قاشق غذاخوری در روز مصرف نکنید

· از انواع شیرینی ها و کوکی ها بیشتر از چهار عدد در هفته مصرف نکنید.

· مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده را به سه وعده ی 4 اونسی(113.6 گرم) در هفته کاهش دهید.

· پنیر پرچرب را به دو وعده ی یک اونسی (28.4 گرم) کاهش دهید.

· از غذاهای سرخ شده بیشتر از یک بار در هفته استفاده نکنید.

پرفسور پوجا آگاروال، استادیار پزشکی داخلی در دانشگاهRUSH  در شیکاگو، گفت: رژیم غذاییMIND  در مطالعات مختلف انسانی در سرتاسر جهان که در آنها افراد برای مدت طولانی دنبال می‌شدند، فواید طولانی‌مدتی برای سلامت مغز به همراه داشته است. رژیم غذایی MIND به حفظ عملکردهای شناختی و حرکتی کمک می کند و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر، بیماری پارکینسون، ناتوانی و علائم افسردگی را کاهش می دهد و در عین حال سلامت کلی را نیز ارتقا می دهد.

پرفسور آگاروال گفت: نتایج رژیم MIND، تاکنون دلگرم کننده بوده است در این رژیم با یک اصلاح ساده در سبک زندگی مانند انتخاب عاقلانه غذا و خوردن یک رژیم غذایی با اجزای سالم بیشتر و اجزای ناسالم کمتر، می توانید سلامت کلی خود را بهبود بخشید و ممکن است بتوانید پیری مغز خود را کاهش دهید.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diet-nutrition/news/mind-diet-named-among-the-best-overall-diets-in-2024-123129